De Fleischmann donor.
Voor de de Fleischmann T3 zijn nagenoeg alle versies van Fleischmann te gebruiken zoals die vanaf de jaren '80 zijn verschenen. Alleen de oude jaren '60 versie (bovenin de linker foto) is niet te gebruiken. De meeste T3's hebben een rood onderstel en zal door de bouwer zwart geschilderd of gespoten moeten worden. Er is enkele jaren geleden ook een Belgische variant verschenen met een geheel zwart onderstel en een Italiaanse versie met zwart frame en rode wielen (zie foto links, het voorste model). Ook de T3 met getrokken tender is te gebruiken, alleen mist deze aan de achterzijde een koppelingsschacht. Die is wel te plaatsen in het zelfde gat waar een pin in zit om de tender aan te haken. Verder maakt het voor het model niet uit welk type koppeling er op de donor zit. De achterste blijft behouden en aan de voorzijde komt een geheel nieuwe koppelingsschacht van messing, aangezien deze kant van de locomotief verlengt wordt. Ook is er door Fleischmann een wisselstroom variant van de T3 op de markt gebracht. Deze hebben wij momenteel in bestelling staan om te testen of hier de 8600 verder probleemloos uit te bouwen is. Zodra dit bekend is brengt Dido Railway Models u hiervan direct op de hoogte.
AC versie van Fleischmann.
Fleischmann artikel 391002 AC met decoder.
|
Onder artikelnummer 391002 biedt Fleischmann ook een AC versie met decoder van de T3 aan. Deze is onlangs bij ons aangekomen en direct getest of deze ook om te bouwen is naar de NS 8600. Dit was geen probleem. Enige aanpassing zat enkel in een kolenbunker (zie foto hieronder). Deze moest iets verder uitgeschuurd worden. Voor deze opening komt nog een watervulpijp die deze opening voor een groot deel uit het zicht zal nemen. De montage van de kap op het onderstel wijkt ook iets af maar is voor de kit niet ingrijpend. Een oudere AC versie van Fleischmann is ook uitgebracht onder artikelnummer 1010.
|
Foto's van de test. De gebruikte kap bestaat nog uit de oude versie onderdelen dus wel de maatvoering maar niet alle details van de kap zijn correct. Deze kap was ook al volledig in elkaar gelijmd waardoor het wegschuren van een klein deel uit de kolenbunker wat lastig, en daarom iets minder netjes ging.