NS serie 9500
De NS 9502 te Heerlen in 1921 (L.Derens)
Deze door de Staatsspoor bestelde locomotieven waren oorspronkelijk ingezet voor het rijden, rangeren en heuvelen van zware kolentreinen in het zuiden. Gebaseerd op de Pruisische T16 locomotieven bouwde Hohenzollern A.G. te Düsseldorf deze vijf locomotieven met hun herkenbare Staatsspoor uiterlijk. Hoewel ze besteld zijn als de SS 636-640 zijn ze geleverd toen de Staatsspoor al was opgegaan in de Nederlandsche Spoorwegen en kwamen ze uit de fabriek met NS nummers 9501 t/m 9505. Dit waren, samen met de NS serie 4600 de locomotieven met de hoogste trekkracht en het enige Nederlandse ontwerp met vijf gekoppelde assen. Om toch door krappere bogen te passen werd de flens van de middelste as dunner afgedraaid en hadden de twee buitenste assen wat zijwaartse speling en daardoor geen remblokken. Hoewel de machines voornamelijk in het zuiden werden ingezet was de 9501 in de jaren voor de oorlog ook te vinden in de Watergraafsmeer voor heuveldienst. De oorlogsjaren hebben duidelijk hun sporen achtergelaten. De 9501 werd in 1945 teruggevonden in Tilburg, de 9502 in Duitsland en beide zijn gerepareerd om weer ingezet te kunnen worden. De 9503, 9504 en de 9505 zijn door de bezetter in Heerlen opgeblazen. van deze drie was alleen de 9505 nog te redden, de andere twee zijn in 1947 afgevoerd. De 9505 heeft nog tot 1952 dienst gedaan in Heerlen en de 9502 tot 1953 in Susteren. De 9501 heeft nog tot 1953 heuveldiensten gedaan op Amsterdam CS om daarna tot de sloop in 1958 dienst te doen als landsketel in depot Rotterdam Feijenoord waarbij het drijfwerk en en een as werden verwijderd voor makkelijker onderhoud.
Het model
Proefmodellen via 3D printtechnieken. om passingen en maatvoeringen te controleren. Hoewel de 3D techniek steeds verder verbeterd is het nog niet geschikt voor uiteindelijke kwaliteit, zoals u op de foto's eventueel kunt zien. Voor testmodellen is het wel ideaal.
Het model van deze fraaie locomotief zal volgens het zelfde principe als de NS 8600 worden uitgebracht. Op de basis van een Fleischmann BR94 onderstel wordt een nieuwe kap gebouwd waardoor u de bedrijfszekerheid houdt van een fabrieksmodel. De kap zal wederom voor het grootste deel uit giethars bestaan met messing en nikkel-zilveren onderdelen. Uiteraard wordt de kit ook voorzien van transfers voor opschriften en belijning, gefreesd inzetglas voor de ramen, diverse geëtste nummerschilden en een uitgebreide bouwbeschrijving.
Op dit moment zijn de basisonderdelen klaar. Het ontwerp past op het onderstel en deze onderdelen kunnen in productie gaan om te laten gieten. verder zullen diverse kleine onderdelen en details nog wel uitgewerkt moeten worden.
Op dit moment zijn de basisonderdelen klaar. Het ontwerp past op het onderstel en deze onderdelen kunnen in productie gaan om te laten gieten. verder zullen diverse kleine onderdelen en details nog wel uitgewerkt moeten worden.
Het streven is om wederom een model voor u te maken dat ook voor een beginnende bouwer goed toegankelijk is, dat een echte Nederlandse uitstraling heeft en bijvoorbeeld de keteldiameter, rookkastdiameter of de lengte van de schoorsteen uiteraard conform het originele model zijn.
De verwachting is tegen het eind van 2013 de eerste bouwpaketten te kunnen gaan leveren, dit valt of staat nog wel enigszins met de mogelijke belangstelling, hoewel die tot nu toe zeker wel goed is. Een prijs is nog niet vast te stellen maar het streven is om deze net als bij de NS 8600 ook toegankelijk te houden voor de kleinere beurs. Zodra ik hier meer over weet kom ik daar hier op deze pagina gelijk op terug. Later zal ik ook meer informatie geven over alle Fleischmann modellen met artikelnummers die te gebruiken zijn.